Per treure’t el fred… Pessebre a Fals
Amb consciència periodística per endavant, m’agradaria entrevistar a les persones que fa quaranta-sis anys van engegar el Pessebre Vivent de les Torres de Fals. Tenir la visualitat que aquell «marc incomparable» podia ser un escenari gegant. No sé si s’imaginaven que arribarien a crear un espectacle referent a Catalunya que han visitat milers i milers de persones.
Van ser pioners perquè aquest pessebre reuneix tots els elements que el fan únic i està en mans de persones que durant l’any no són ni Sant Josep, ni les rentadores, ni els pastors, ni els Reis d’Orient… estem parlant d’un col·lectiu de més de dues-centes persones que se senten cridades quan arriben les Festes de Nadal a fer el personatge que aquell any tenen designat. Us imagineu si totes aquestes persones tinguessin un sou? Seria impagable!!! Però és que ja ho és d’impagable. I ho és, perquè aquesta unió de cors bategant al ritme del Pessebre fa que el muntatge sigui tan i tan emotiu.
En el meu vessant teatral, puc afirmar que també he gaudit, que no patit, d’aixecar-me de taula un dia de les festes de Nadal per anar a fer ‘Pastorets’ i sé el plaer que dóna reunir-te amb persones que estimes i comparteixes moments ‘especials’ que només tu i qui forma part de l’engranatge coneixeu. Aquest és l’escalf que treu el fred i omple els cors de la felicitat de tornar-hi a ser. I, perquè no, m’encantaria entrevistar a aquestes persones que surten en alguna escena i que tot quiets, en el que anys enrere en argot teatral es deia «quadre plàstic», veuen passar a grans i xics i senten el que comenten els visitants. Segur que, a més d’un, se li deu haver escapat el riure en escoltar els comentaris.
Darrere del Pessebre hi ha una munió de persones que no són els artistes, pròpiament dits, és tot el personal voluntari que fa que tot funcioni com un rellotge: les veus en off, els efectes de llum i so, el recorregut, el berenar final escalfant-te al costat de les brases, l’aparcament, les entrades… que bé que a Fals i pobles del voltant hi hagi tants i tants que en volen formar part!!!
Aquest agermanament l’hem volgut destacar amb el Premi Maria Matilde Almendros dels Premis Lacetània d’Omnium Cultural Bages-Moianès-23. Per això, a la comissió organitzadora ens va semblar just i necessari reconèixer la tasca de l’Associació cultural i recreativa de Fals i també a tot el col·lectiu que feu possible que el Bages per les Festes de Nadal, plogui o nevi, faci molt o poc fred tingui un nom propi que ressona arreu de Catalunya: Pessebre Vivent de les Torres de Fals.
Pilar Goñi Garriga
Directora Ràdio Manresa i Canal Taronja central de TV